Opnames c

Commercial van Creative Monkey in Rotterdam

Pas heb ik meegewerkt aan een commercial voor speciale gietvloeren. Visagie en haarstyling voor een commercial is niet even een poedertje of een make-upje. Je moet met verschillende zaken rekening houden.

SCRIPT

Ik vind de opnamen voor filmpjes of bedrijfsvideo’s altijd erg leuk. Soms alleen met een regisseur en cameraman/-vrouw of videograaf of soms met een complete film crew. Altijd spannend wat het gaat worden; het filmproductie bedrijf weet natuurlijk al helemaal wat ze willen opnemen en hoe het er uit gaat zien. Ze weten de locatie, ze hebben een plot gemaakt en weten hoe de scenes er uit komen te zien. Als visagist kom ik vaak later pas bij de ploeg als de data vastgezet worden.

WIE SPEELT WAT?
Voor mij is het eerst zaak dat ik weet wie wat speelt of waar de commercial over gaat en hoe de personen die ik moet opmaken er uit moeten zien. Bij een “dokters assistente” zal het niet de bedoeling zijn dat ze knalrode lippen krijgt bijvoorbeeld. Ook al zou dat de actrice, die haar speelt, nog zo goed staan of heeft ze dat thuis elke dag op. Als ze echter iemand speelt die uitgaat in een nachtclub kan dat natuurlijk weer wel. Kan ik een zwaardere makeup zetten met smokey eyes. Dus het doel / script van de video is belangrijk voor mij om te weten en daarnaast natuurlijk het tijdschema.. Soms heb je maar 5 of 10 minuten om een persoon in de make-up te zetten, bijvoorbeeld omdat veel mensen tegelijk in een scene zitten en een andere keer moet je een iemand in een ochtend een keer opmaken en verder alleen een paar maal bijwerken of een ander kapsel geven..

BELICHTING

En dan natuurlijk; wat voor licht gaat men gebruiken? Worden de opnames buiten, binnen, overdag of ’s avonds gedaan. Het licht van een filmproductie heeft ook veel invloed op de make-up dus als ik daar geen rekening mee houd, kan iemand er buiten of bij avondlicht er op de video/ film, ondanks de make-up, alsnog uitzien alsof ze niets op heeft of er ronduit bleek uitzien. Dat zijn dus de belangrijkste zaken om van te voren uit te zoeken.Er zit veel verschil tussen een filmmake-up of een dagmake-up. Daarbij houd ik rekening met het feit dat schermen en tv’s steeds groter worden. Met close-ups kan dit betekenen dat een gezicht 2x uitvergroot te zien is, Dan is het extra belangrijk dat make-up bij een man onzichtbaar is (HD-make-uptechniek) en bij een dame voldoende aangezet is maar er natuurlijk uitziet.

VOLGORDE SCENES

De volgorde van de scenes kunnen om praktische redenen of door verplaatsingen tussen locaties, door elkaar lopen. Dagmake-up en avondmake-up (en kapsels!) moeten niet ineens veranderen in 2 dag scenes natuurlijk dus soms,  zeker bij filmpjes die een aantal dagen in beslag nemen, maak ik foto’s en aantekeningen van de filmmake-up en haarstyling per acteur / actirce

Super leuk om naar een paar weken het eindresultaat te zien en voor mijzelf te controleren of alles (lees visagie: “mijn make-up/ haarstyling”) goed is gegaan :-). Zie meer video’s in mijn portfolio:https://www.sandravanuffelen.nl/index.php/visagie-portfolio-tv-video-commercial/  of bekijk de commercial hier;  https://www.youtube.com/watch?v=HaHPb4h3Y1c